Passa al contingut principal

UN MISTERIÓS ASSASSINAT A PIERREFEU

L’onze de maig de 1913 va aparèixer a la premsa la noticia d’un fet luctuós ocorregut uns dies abans en un poble del Departament de Var a la Provença. Amb ben poques paraules s’informava com un palafrugellenc, fill d’en Pere Quintana, el sereno d’aquella vila, havia estat la víctima d’un crim. De l’assassí es deia que havia estat un altre palafrugellenc, de cognom Bastons.
El dramàtic desenllaç va ocórrer el dematí del dimecres dia 7 a Pierrefeu, petita i bucòlica vila medieval de 2800 habitants, situada al cor del país dels trobadors, al capdamunt del turó de Sainte-Croix, primer contrafort del Massís de les Maures. A ponent de la vila s’estén una vasta i rica planura vitícola.
L’Adelard Quintana de 38 anys  era un taper de Palafrugell, que com a molts altres homes de la seva generació els truncà la vida haver d’anar a la Guerra de Cuba (1895-1898). De l’infern d’ultramar va tornar malalt i canviat. I en el moment en que la industria surera a casa nostra vivia temps d’esplendor econòmic, s’instal·là amb la seva família a Pierrefeu, per treballar a la fàbrica de taps d’Albert Eiguier.
D’en Joan Bastons de 45 anys, deien que era un individu colèric, envejós, desassenyat i agressiu. Es casà amb l’Antònia Maruny, una dona de Palamós i també va haver d’anar a Cuba. D’allà tornà malalt. Havia tingut l’ofici de fuster, però des que tornà de les Antilles, cap a finals de 1897, va viure del subsidi per a veterans que oferia la Junta Repartidora de Socors. Quan aquesta ajuda es va acabar l’any 1899, deixà Palafrugell i s’instal·là a Pierrefeu, allà va treballar a la fàbrica de taps de Bonifay. Entre les famílies Quintana-Bastons existien vells lligams d’amistat.


Al domicili de Bastons eren freqüents les escenes de violència familiar contra l’esposa i els fills. La dona sospitava que Bastons mantenia relacions amb una veïna i aquesta era la raó del mal ambient conjugal. Sovint en Quintana era sol·licitat per l’Antònia, per mirar de calmar els ànims. Però això irritava encara més en Bastons, que entenia el fet com un excés de confiança per part de la seva dona.
Va ser dimecres al matí, que va tenir lloc una d’aquelles virulentes escenes; l’Antònia anà a buscar en Quintana i li demanà que passes pel seu domicili per mirar de calmar el seu home. Quintana, un cop esmorzat i abans d’anar a la feia, es dirigí a casa d’en Bastons per tractar de raonar amb ell. Aquest, sense voler saber res, va treure un revòlver de la butxaca i feu foc sobre l’amic. El tret ferí lleument la víctima, que es precipità a la finestra demanant ajuda. En aquell moment Bastons feu foc per segona vegada amb intenció de rematar-lo. La bala penetrà dins la regió cardíaca i la mort fou instantània.
En Joan Bastons fou traslladat a la presó de Toulon. Fou jutjat el 23 de juliol d’aquell mateix any i condemnat a 6 anys de presó. Un cop alliberat s’instal·là a Palamós. El fiscal no va arribar a conèixer les raons que determinaren en Bastons per matar el seu amic. De fet, immediatament després de la seva detenció Bastons confessà que no respondria les preguntes que li fessin, que havia deixat uns escrits que justificaven el seu crim. En quin moment escrigué aquella justificació és un misteri. El paper no es va trobar mai.

-Jo m’estimava a Quintana i no entenc perquè el vaig matar. Deia ell.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes