Els
trets amb els que es podia identificar el bruixot i la bruixa, durant el
període de temps en que la bruixeria es va considerar un fet capital, que es
podria establir entre els segles XIV i XVIII,
eren de forma general similars arreu d’Europa. Les característiques que
delataven els remeiers, corresponien, en un primer tempteig, a gents d’origen
humil, on la majoria de vegades provenien de l’àmbit rural. L’índex
d’analfabetisme quasi fregava el 100%, i l’accés al coneixement i la cultura
era el privilegi exclusiu d’una selecta minoria social. Per a la immensa
majoria de la població la única cultura que adquiria en patrimoni era aquella
capaç de ser transmesa per tradició oral. Ja dins aquesta categoria, els
senyals apuntaven a individus, homes i dones, amb un estret contacte amb la
natura i bon coneixement de les propietats de la flora i fauna del seu
terrotori, transmissors de remeis terapèutics, i amb una cognició bàsica de la
psicologia de la gent. Amb aquestes habilitats, un molt ampli sector de la
societat els sentia propers, tenien la capacitat de curar-los-hi les malalties físiques
comunes i també les causades pels mals d’amor. Aquesta dependència era
considera corrent entre iguals, tot entrava dins de la normalitat.
Per
a uns altres estaments però, els que administraven el poder civil i religiós
des de la distancia dels palaus, representaven un perill, per a ells eren la
dissidència, el desordre, eren personatges solitaris i incontrolats, vidus o
vells denunciats i perseguits perquè els atribuïen insidiosament la utilització
de forces de naturalesa màgica, que les hi havien estat atorgades fen pactes de
submissió amb el diable, i així havien obtingut les capacitats malèfiques que
només els éssers sobrenaturals, malèvols i temptadors dels homes, tenien la
capacitat de concedir.
El
pacte diabòlic que els lligava al dimoni, i que havien de signar amb sang en un
llibre que els presentava Satanàs, els atorgava, a canvi de vendre’s l’ànima,
els poders sobrenaturals de provocar tempestes i inundacions, de causar la
pesta, la impotència sexual, i arruïnar les collites. Eren la representació del
mal. També tenien la capacitat de poder volar i convertir-se en animals.
Aquests individus es van considerar proscrits i van ser denominats bruixots i
metziners[i].
Socialment repudiats i perseguits, sense marge de redempció.
Es
a dir, els marginats de l’ortodòxia de l’església i adoradors de Satanàs anaven
contra tot allò que representava l’ordre i l’harmonia en que se sustentava el
sistema econòmic i social ideat i sustentat pels poderosos que van crear un
sistema de terror emparant-se en l’església i la ignorància crèdula i
supersticiosa de la gent. Només a Europa es te una idea clara del Diable; només
ella ha buscat, amat i adorat el mal absolut, o el que es creia que era el mal
absolut.
En
les muntanyes pirinenques adoraven igualment a Jesús durant el dia i a Satanàs
durant la nit.
No
ajudava gens a la cristianització del camp el fet que les cerimònies i
celebracions religioses es fessin seguint uns ritus i en un idioma que eren
incomprensibles per la gent rústega. La penetració de la doctrina de l’Església
fou extraordinàriament lenta i trobà nombroses resistències. El procés de
conversió fou especialment dificultós en terres catalanes, on van perviure,
durant tota l’Alta Edat Mitja, moltes creences de natura pagana relacionades
amb l’antiga religió animista. Va ser necessari picar ferro durant mig
mil·lenni, des del segle III al IX, per a que la fe cristina pura, es a dir, sense
contenir contaminació d’altres creences, dominés espiritualment la gent, sobre
tot en els territoris que estaven sota domini de les forces sinistres del mal.
I la única manera de desterrar de les ments de les gents qualsevol rastre de la
seva creença va ser a través de la fundació de santuaris, ermites i capelles
dedicades al culte de la Mare de Déu o dels sants protectors en tots aquells
llocs indòmits.
L’any
1376 es publica a Catalunya el Directorium inquisitorum, obra de l’inquisidor
gironí fra Nicolau Eimeric i Francesc de la Penya on estableixen els
procediments inquisitorials contra l’heretgia de l’endevinació i sentencien la
manera en que s’ha de procedir, amb el següent dictamen:
“...que
es faci tot el necessari per tal que el penitent no pugui proclamar-se
innocent, per no donar al poble el menor motiu que pensi que la condemna és
injusta. Malgrat que sigui llastimós enviar a la foguera un innocent...”.
Els
processos que s’endeguen en aquest segle i estan dirigits contra el guariment que
realitzen certes persones que no posseeixen la ciència de la medicina, però son
coneixedors dels remeis naturals emprats en la medicina tradicional,
corresponen generalment a dones, i entren de ple en l’àmbit de la fetilleria i
la sortilleria. Les penes aplicades encara son de petit rang, però s’enduriran
en la mesura que la Inquisició es torni més i més influent i poderosa, i les
fetilleres passin a ser considerades una secta herètica que conspira contra la
cristiandat.
Les
trobades en celebració del sàbat, les assembles o reunions de bruixes, comencen
a aparèixer en Catalunya durant el segle XV, i amb ells pren protagonisme i es
fonamenta tot un corpus de llegendes i fabulacions del que els assistents
tracten en aquelles trobades nocturnes, que la imaginació dels homes de fe
omplen de rituals d’adoració, màgia negra, i pecats contra natura.
I
serà amb l’aparició el 1484 del manual d’inquisidors, Malleus Maleficarum, obra
dels frares Institor i Sprenger, guia i llum dels tribunals de la Inquisició,
que la dona restarà associada per sempre més a la bruixeria. Maleficae, és una
paraula exclusivament femenina[iii],
i tot es confondrà sense remei en una gran monumenta ritualia, les guaridores,
les fetilleres, les llevadores, les herberes i les bruixes. Durant l’Edat
Mitjana, mentre que Maria, la mare de Jesús, any darrere any es va elevant com
la dona ideal, la muller real cada cop comptava menys fins arribar a estar ben
poc considera. Com a conseqüència d’una monstruosa perversió d’idees, l’Edat
Mitjana considerava la carn i a la dona com la seva representant (maleïda des de
la rebel·lió d’Eva), un ésser impur.
Sota
el terrible nom de bruixeria, s’inclouen de mica en mica les petites
supersticions, les antigues tradicions de la llar i els camps, el follet, el
trasgo i la fada. En aquestes circumstàncies, quina muller seria innocent?. Si fins
i tot la més devota d’elles creia en tot això.
La
dona sempre ha estat metgessa, la dona vella és la dona sàvia, que ha acumulat
experiència i l’exerceix sense haver tingut necessitat d’estudiar medicina
perquè no sabia llegir ni escriure, obligada a arribar allà on no arribaven o
existien els apotecaris i cirurgians. Aplicant als remeis uns coneixements
heretats de la tradició oral dels avantpassats generació rere generació.
Al
segle XV l’Església va declarar que si les dones s’atrevien a curar malalts,
sense haver estudiat medicina o cirurgia, serien considerades bruixes i deurien
morir.
Tot
era objecte de sospita i denúncia del Sant Ofici, uns tribunals compostos per
jutges més cobdiciosos que ignorants, i més determinats a la pràctica
rapinyaire que aplicats en la propagació de la doctrina cristiana.
Degut
a la psicosi que generà en la societat la denuncia i persecució de les
practiques equívoques, tot un compendi de pràctiques equivoques i punibles a les
quals havia donat forma i credibilitat l’església, ella mateixa en va sortir
perjudicada. Hi havia una pedagogia de la por en aquest temps, que era exercida
de manera meticulosa a través de la predicació, l’ensenyament i la moral[iv].
Però el poble desconfiava inclús del sagrament de baptisme sacerdotal que
administraven alguns capellans, que semblaven actuar de forma massa lleugera,
indiferent, i ineficaç quan es tractava de famílies pobres i pel contrari, molt
detingut, cerimoniós i solemne quan per a la mateixa cerimònia del baptisme el
preu ofert pels poderosos magnificava la grandària del sagrament.
La
idea que l’església administrava diferents baptismes, uns inferiors als altres,
induí a la pràctica del segon baptisme. Aquesta celebració, una cerimònia
herètica privada, la practicaven desprès que s’havia realitzat l’oficial, en un
ritual que tenia lloc a les llars i realitzava algun membre venerable de la
família o un individu de la comunitat. A la proliferació del segon baptisme
contribuïren el judaisme i els nigromants, que van fer que es fessin aquests
actes amb més freqüència i sempre de manera supersticiosa. Els nigromants i
sanadors avançaven el baptisme alguns mesos abans del naixement, beneint al
fetus dins el mateix claustre de la mare.
A
la bruixa li deien la Saga o la Dona Sàvia, però també Bona Dona o Bella Dama.
La seva planta preferida era la Belladona, una herba consoladora (de la família
de les solanàcies), que amb d’altres pocions i preparats medicinals tants mals
va arribar a guarir. El que millor es coneix de la medicina que practicaven era
l’ús que en feien d’una gran família de plantes equívoques, i bastant
perilloses, que van ser extraordinàriament útils per a les aplicacions més
diverses, per a calmar, per a estimular. Amb raó a les solanàcies se’ls dona el
nom de consolants.
També
utilitzaven l’Asclepias àcida, Sarcostemma (la planta carn), que durant cinc
mil anys fou l’hòstia eucarística d’Àsia, i per a ells representava a un déu
palpable que va donar a cinc-cents milions de persones la felicitat de poder-se
menjar al seu déu. Aquesta planta que a l’Edat Mitjana la van denominar
Vencetósig (vince-venerum), no va tenir un nom amb el que figurar en els
llibres de la botànica oficial.
Una
altra planta, la del Tabac bord, cruel i perillós verí, però alhora també era un
poderós emol·lient (antiinflamatori), cataplasma dolça i sedant que resolia, reduïa,
adormia i sovint curava.
Un
altre d’aquests verins, la belladona, així denominada sens dubte en agraïment,
era molt activa per a calmar les convulsions que de vegades sorgien durant el
part. Gràcies a un canvi de règim i sobre tot de vestit (sense cap mena de
dubte quan es va substituir la llana pel lli), les malalties de la pell van
perdre intensitat. La lepra va disminuir, però semblà tornar i produir els
homes mals més profunds. El segle XIV oscil·là entre tres epidèmies, l’agitació
epilèptica, la pesta i les ulceracions, plagues que segons Paracelso preparaven
el terreny a la sífilis.
Les bruixes
confessaven que amb la mandràgora, arrencada a peus del patíbul per un gos que,
segons deien elles, invariablement moria pels efectes de la planta, podien
pervertir la raó, canviar els homes en bèsties, i fer embogir les dones.
Molt més terrible
encara que la mandràgora era el deliri furiós de la Poma espinosa o Datura, que
feia ballar qui la prenia fins a la mort i patir mil vergonyes de les quals no
es té ni consciència ni record.
El dia trenta d’abril de 1619 van ser sentenciades a mort acusades de bruixeria Elisabet Ferrer, altrament dita la Serrallera Vella, viuda de 55 anys del poble de Bàscara, i madona Margarida Pagès, de ca la Joana Bohera. Les dues dones es van confessar i combregaren conforme s’acostuma fer amb altres sentenciats a mort. Del veí llogarret de Romanyà també fou presa i condemnada per bruixa madona Vilar, coneguda per la Cuquineta (valenta). El dia abans d’executar la sentencia de les tres dones, fixada per a dur-se a terme el dia 24 de maig, diada de Maria Auxiliadora, advocació en què es vincula a la mare de déu amb la defensa de la fe cristiana, van trobar morta a la presó la Cuquineta. Una mort ben estranya, envoltada d’estranyes circumstàncies que no fou investigada ni la justícia la volgué aclarir. Quan registraren la seva mort solament van fer figurar al costat del seu nom una escarida nota que deia, “morí sens rebre ningun sagrament”.
[ii] De la llevadora a la bruixa. Les "dones sàvies" en els textos de la Catalunya medieval. Mireia Sagues i Benavent.
[iii] De la llevadora a la bruixa. op. cit.
[iv] Joaquim M. Puigvert (ed.), Lluís Monjas, Xavier Solà, Eugeni Perea. LES VISITES PASTORALS. Dels orígens medievals a l’època contemporània. Biblioteca d’Història Rural. CCG EDICIONS. Girona 2003.
Comentaris