Passa al contingut principal

DOS CARRERS EN UN

El carrer de Sant Isidre de Palafrugell és singular. Deu aquesta singularitat a la seva perfecta traça que segueix  una alineació nord-sud, orientació que si ens hi fixem detingudament, tenen també la majoria dels carrers que han esdevingut principals en la nostra població. Es pot dir, sense entrar en el terreny de la  màgia arcana, que aquesta peculiar disposició urbanística és de naturalesa astral. El de la nostra vila no és un traçat urbanístic viari casual, ni improvisat, està adaptat amb tota la intenció i de manera perfecta a la trajectòria del sol en les nostres latituds, a l’aprofitament màxim de les hores de llum diürna. En altres llocs la distribució dels carrers i les cases s’acomoden principalment a la topografia i també a la trajectòria solar, segons sigui el domini d’un element sobre l’altre, o es desenvolupa a parts iguals si entre ambdós condicionants el domini és reparteix a mitges. Però aquí, a casa nostra, en la nostra geografia, això no és així, aquí, qui domina sense donar opcions per a obrir un debat, és una combinació del clima, amb la trajectòria solar, i com no podia ser de cap altra manera, els nostres vents. És terra de clima, sol i vent.

La influència que té la topografia no és pot negar, és constatable l’existència d’antics rierols i altres petits cursos d’aigua com era per exemple la del carrer de la Caritat, que condicionaren el desenvolupament de la traça urbana. També en un principi el petit nucli antic va tenir un desenvolupament topogràfic, aturonat com estava sobre una lloma intermèdia del massís de Begur. Aquests son els elements que han condicionat, des del mateix moment en que s’establiren en aquests rodals els primers pobladors, la traça urbana de la majoria dels pobles i ciutats a l’Empordà. I aquests son també els elements fonamentals que han forjat una part gens negligible del nostre particular tarannà, i de la nostra peculiar idiosincràsia, i en aquest afer res no tenen a veure ni la màgia, ni la influència de poderoses i mistèriques organitzacions il·luminades o maçòniques.

L’1 de maig de 1896, l’ajuntament de Palafrugell, essent alcalde en Francesc Estrabau, va rebre la instància de Pau Cendra Ribas, qui demanava permís per a edificar una casa d’amplada d’un cos i de volumetria en planta baixa, en un carrer encara sense urbanitzar, que popularment tothom coneixia amb el nom de carrer de Sant Isidre, i que estava situat a llevant de la població.

                                                         Croquis de la situació els carrers, segons l’advocat Escoda. 1896

Del dit carrer Sant Isidre, no existia encara planejament urbanístic municipal, ni per descomptat alineacions fixades que determinessin les amplades i rasants del carrer. Tot s’havia començat a parcel·lar en aquells moments per iniciativa dels mateixos propietaris, però tot estava encara per fer. Quan els tècnics municipals de la Comissió d’Ornat es van desplaçar sobre el terreny, van constatar que en dita via existien aixecades feia una vintena d’anys, davant de la parcel·la del sol·licitant, les parets d’una casa que s’estava construint situada a una distancia de sis metres, i en la mateixa línia d’edificació que la del sol·licitant una casa de cos, també de planta baixa, que havia demanat construir Ramon Parés i que l’ajuntament, dirigit per l’alcalde Miquel Puig, havia autoritzar el dia 5 d’agost de 1892, amb la condició que deixés un amplada de vial de dotze metres que havia de seguir l’alineació marcada per un tros de carrer que ja era obert. Aquell carrer que marcava l’alineació encara no tenia nom, en el futur es dedicaria al General Castaños, estava situat a una certa distància en direcció a migdia, entre el carrer i la casa que es volia construir encara havia camps de conreu, que eren propietat de l’hisendat Pere Prats, de La Carrera, i per entremig d’ells passava el camí vell de Tamariu.

Davant del galimaties que representava per al consistori aquell trencaclosques d’alineacions va demanar el prestigiós advocat i jurista de La Bisbal Josep Escoda, que redactés un informe sobre el particular, que aquest va emetre amb els següents termes:

“L’any 1872 el propietari A establi parcel·les en un camp assenyalant l’alineació i amplada que deurien tenir els carrers, però sense projecte ni permís de l’ajuntament. Al mateix temps el propietari B d’un altre camp proper va fer el mateix, també sense formalitzar ni projecte ni document.

En ambdues propietats s’ha edificat, però mentre que el propietari A cedia una via pública de 6 metres, el propietari B en va cedir 12 metres a partir de la mateixa línia.

L’any 1892, C, emfiteuta del propietari A, sol·licità permís per a edificar una casa amb la condició de seguir l’alineació de vial del propietari B, de 12 metres.

Es vol saber,

1º. Podia l’ajuntament l’any 1892 obligar a C, a cedir 6 metres de terreny?

2º. L’acord de l’any 1892 obliga els altres emfiteutes de A, a cedir el terreny?

3º. Pot el propietari B construir en el camp assenyalat en el croquis amb la lletra D, comunicant així dos vials d’amplades 

    diferents?

Abans de respondre voldria precisar que ni els interessats ni l’ajuntament es van cuidar de complir el requisits que exigeix la legislació reguladora. L’assumpte per tant té un origen viciat que es deu acceptar tal qual és. Per tant responc a la primera qüestió que l’ajuntament no podia obligar C a cedir 6 metres de via pública. A la segona que l’acord de 1872 no pot afectar els altres emfiteutes de A. I a la tercera qüestió, que indubtablement el propietari B, pot edificar la franja compresa dins la lletra D”.

L’ajuntament va autoritzar al nou sol·licitant que deixés un vial de només sis metres, trencant així amb l’alineació que havia dictaminat el govern municipal anterior, i avenint-se d’aquesta manera amb una sol·licitud que havia fet el dia 13 de març de 1896 a l’ajuntament Ramon Parés, en que demanava aquella amplada pel carrer.

Quan Pere Prats va acabar d’urbanitzar els seu camps fins arribar al camí de Tamariu, va acabar de completar l’únic carrer de 12 metres que a finals del segle XIX, i durant molt de temps, va existir a Palafrugell, i des d’aquell moment es va considerar que aquell vial de tan precisa orientació nord-sud, quedés constituït com si en realitat fossin dos carrers diferents.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes...

LES MINES DE MONT-RAS - LLOFRIU

A tot el llarg de la historia de l'Empordà s'han realitzat explotacions dels recursos mineral a la franja marítima de les Gavarres on existeixen diverses àrees de mineralitzacions filonianes i on entre d'altres minerals hi es present la galena, objecte d'una explotació significativa als termes de Mont-ras i Llofriu. Els minerals s'ubiquen entre els afloraments dels materials paleozoics i apareixen fonamentalment en forma de filons. Són afloraments supergènics de formació per descens lligades a superfícies d'erosió triàsiques. Entre els minerals presents s'ha de mencionar la galena argentífera (PbS), la baritina (BaSO4) i la calcita (CaCO3), i entre els minerals d'alteració la cerussita (PbCO3), formada per l'oxidació superficial de la galena, i l'anglesita (PbSO4), sulfat de plom, totes dues formades a partir de la galena. LA GALENA La galena és un mineral del grup dels sulfurs, químicament es tracta del sulfur de plom amb formula (PbS),...

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m...