Passa al contingut principal

EL BATALLÓ INFANTIL

Fins i tot a Palafrugell, una població de llarga tradició republicana, es va crear un batalló infantil. El Batalló Infantil de Palafrugell fou una organització creada pel maristes, amb la finalitat d’inocular els minyons el culte a la pàtria i la mentalitat militarista amb la finalitat de militaritzar la ciutadania incorporant la instrucció militar a l’escola. Soldats en miniatura com els denominà el seu padrí local Bonaventura Sabater, diputat de la Lliga Regionalista el dia que els feu entrega de la bandera, que els va regalar el doctor Joan Mas Casamada, per la festa major de 1913. Durant la promesa que van fe fer els nois se’ls demanà valentia i bona pràctica en els exercicis guerrers per estar preparats quant entressin en files en qualitat de soldats de debò. La madrina del Batalló va ser la senyora Antònia Arólas Serra, esposa del patrici Eusebi Genís Girbal.

Els primers batallons infantils sorgiren a Espanya durant la darrera dècada del segle XIX, i és arran de la crisi polític-militar de les pèrdues colonials de fi de segle, que la seva aparició s'intensificà. Durant la guerra del Marroc (1909-1927), els batallons es recondueixen amb la presentació a Espanya dels Boy-Scouts, que ací adoptaren el nom d’Exploradores de España.

Els maristes de Palafrugell, havien establert una comunitat escolar a la vila l’any 1894, on s’acolliren els fills barons de les millors famílies del poble, i van organitzar el Batalló Infantil entre els seus alumnes durant la primavera de 1913, a imatge del que ja existia a Girona. Nomenaren capità en Joan Bordas, un noi espavilat i amb dots de lideratge qui dirigí aquell any una desfilada per la població acompanyant la processó de Corpus. Els joves alumnes que formaven part del seguici religiós anaven vestits amb uniforme de soldat i carregaven un fusell a l’espatlla, l’arma oficial de l’exèrcit espanyol (1898-1957), el modern fusell de tanca d’importació germana Mauser, que s’havia adoptat en substitució del model Remington 1871. Aquest rifle de repetició amb que havien de bregar els nanos feia 1,235m, amb un pes de 4 quilos, tenia un calibre de 7x57 i capacitat per a 5 cartutxos.

La benedicció i entrega de la bandera del batalló es va celebrar el dilluns dia 21 de juliol de 1913, a la Plaça de la Constitució, la que avui és Plaça de l’Església, i va ser el capellà local mossèn Martí Figueras qui beneí el pavelló insígnia. El batalló feu una sèrie d’evolucions marcials davant la tribuna de personalitats amb la seva banda de cornetes i timbals, i durant la missa de campanya que es va celebrar a la plaça, la banda del regiment d’Àsia de Girona, present en l’acte, executà peces de música del compositor francès Jules Massenet. En acabar l’acte el batalló desfilà de forma marcial pels principals carrers de la població acompanyat per la banda del regiment. Les desfilades i les parades militars eren les principals activitats i a través d’elles el batalló escolar propiciava el desenvolupament de la ideologia imperant en l’època, la moral cristiana i la del culte romàntic-nacionalista a la pàtria. Una filosofia en contradicció amb una Catalunya antimilitarista i d’aspiracions sobiranistes, on es fomentava la pertinença a la terra, i l’exercit representava el més fanàtic enemic del nacionalisme català.

No sabem fins quan va sobreviure el batalló infantil de Palafrugell, de les seves activitats i existència va desaparèixer qualsevol noticia a la premsa local més enllà en el temps del mes de desembre de 1913, els maristes encara romandrien a la població fins l’any 1936, però no sabem si van continuar fomentant l’esperit catòlic-militarista entre els minyons de la vila a través dels batallons escolars. Hem de suposar que van tenir continuïtat durant un cert temps.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes...

LES MINES DE MONT-RAS - LLOFRIU

A tot el llarg de la historia de l'Empordà s'han realitzat explotacions dels recursos mineral a la franja marítima de les Gavarres on existeixen diverses àrees de mineralitzacions filonianes i on entre d'altres minerals hi es present la galena, objecte d'una explotació significativa als termes de Mont-ras i Llofriu. Els minerals s'ubiquen entre els afloraments dels materials paleozoics i apareixen fonamentalment en forma de filons. Són afloraments supergènics de formació per descens lligades a superfícies d'erosió triàsiques. Entre els minerals presents s'ha de mencionar la galena argentífera (PbS), la baritina (BaSO4) i la calcita (CaCO3), i entre els minerals d'alteració la cerussita (PbCO3), formada per l'oxidació superficial de la galena, i l'anglesita (PbSO4), sulfat de plom, totes dues formades a partir de la galena. LA GALENA La galena és un mineral del grup dels sulfurs, químicament es tracta del sulfur de plom amb formula (PbS),...

SÍMBOLS I GRAVATS, ELS GLIPTES DE PALAFRUGELL

1. Introducció Els testimonis que encara perduren i podem trobar exterioritzats arreu les cases i carrers ens poden apropar a intuir com estava organitzat el món espiritual dels nostres avantpassats encara que desconeguem la consciència moral dels individus. Existeixen múltiples manifestacions de símbols religiosos a les cases, carrers i esglésies, suficients com per a poder esbotzar la imatge d’uns homes i dones que visqueren la seva època amb una fe profunda i sincera. La concepció de la vida religiosa del món rural dels nostres avantpassats estava molt present a la vida quotidiana i condicionava totes les activitats que dugueren a terme al llarg de la seva existència. En un temps en què els canvis socials i els domèstics de l’antiga societat agrícola evolucionaven lentament durant llargs cicles, les idees i les creences perduraven a través de les generacions, sense que cap esdeveniment extern tingués prou influència com per a provocar un canvi sobtat. Aquests ritmes letàrgics es ...