Passa al contingut principal

LA PROTESTA

Palafrugell, sent part de l’Empordà, ha estat des de sempre una vila on la volició de les llibertats individuals a sigut majoritària entre la població. És aquest un sentiment que dins el panorama polític va trobar en el pensament republicà l’orientació ideològica afí als seus principis fonamentals, només caldria repassar qualsevol fet de la història per a corroborar tal asseveració. Un fet notori en aquest sentit va esdevenir quan el ministre d’Agricultura, Industria, Comerç i Obres Públiques de l’estat, Fèlix Suárez Inclán y González-Villar, havia de venir a presidir la cerimònia de posada de la primera pedra del dic d’abric del port de Palamós el dia 24 de juny de 1902. El ministre i un nodrit seguici de personalitats importantíssimes nacionals i provincials van fer el trajecte en tren des de Flaçà i una ocasió així no va passar inadvertida entre els veïns de Palafrugell.

No cal dir que l’acte oficial previst a Palamós, servia al propi temps per a potenciar, com si ja no ho estès prou, la influència i protagonisme del qual gaudien els cacics del districte de La Bisbal, l’exministre Joaquim López Puigcerver i el diputat a Corts llagosterenc, nascut a Palafrugell, Jaume Roure i Prats, tots dos alts càrrecs del Partit Liberal.

                                                Estació de Palafrugell (c. 1905). Arxiu C. Salmerón i Bosch

Aquest fet s’ha d’entendre en el seu moment i dins un context en el qual el Partit Liberal de Cánovas, al qual pertanyien tots aquests polítics, havia signat un pacte amb el Partit Conservador de Sagasta, denominat Pacte del Pardo (24 de novembre de 1885), en el qual s’acordava a la mort d’Alfons XII, una alternança en el poder entre ambdós partits.

Aquestes formacions aconseguien els vots gràcies a les xarxes caciquils que tenien repartides arreu del país, a més Roura havia estat president de la Junta Provincial del Cens Electoral (1893-1896) i tenia molta mà en les llistes de votants. Amb el pacte que havien signat s’impedia l’accés al poder d’ideologies titllades de radicals, com eren cregudes l’anarquisme, el socialisme i el republicanisme, orientacions polítiques que segons els conservadors podien posar en perill el règim monàrquic, i a Palafrugell existien uns quants grups d’aquets elements considerats extremistes.

El dilluns 23 de juny de 1902, l’expedició embarcada en el Tramvia del Baix Empordà va arribar a l’estació de Palafrugell a les tres de la tarda. Tal i com s’havia programat el tren es va aturar a l’estació per a que els amics, autoritats, comissions i particulars del poble i d’altres poblacions dels voltants poguessin saludar els il·lustres expedicionaris. De tornada, el dia 25, desprès de la inauguració, estava previst que als forasters se’ls obsequiés amb un banquet al santuari de Sant Sebastià.

En el mateix moment en que el tren s’aturava, el corneta de la guàrdia civil de la vila va interpretar la marxa reial i la benemèrita força es situà en formació d’homenatge, a l’andana hi eren presents l’alcalde, el capellà, el fiscal municipal, la junta en ple de la Càmera Agrícola, l’administrador de la duana, el Caporal de Mar i els industrials i notables de la població. De Pals, Regencós, Begur, Mont-ras, Vall-llobrega i d’altres poblacions properes, hi havia sengles representacions.

Obres del port nou de Palamós. (Fotografia Àngel Toldrà i Viazo. 1902)

Molta gent de Palafrugell, que també estava present, cansada de suportar els capricis dels dos cacics provincials va voler evidenciar el seu desgrat, fent testimoni de la demostració al ministre d’Obres Públiques, i quan aquest feu peu a terra, de la munió de gent que esperava va explotar una espectacular cridòria amb vives a la República,  i moris al rei i als cacics, evidenciant que en aquell districte, ni el rei, ni Puigcerver ni Roure tenien simpaties.

El ministre Suárez Inclán es va impressionar profundament de tal manifestació, tant es així que quan va arribar a Palamós va conferenciar amb el govern i pensà de tornar a Barcelona a bord del cuirassat Vitória que s’havia desplaçat a la vila veïna per l’acte inaugural. En aquell moment de subversió popular inesperada el tinent Cruz de la guàrdia civil manà carregar de manera inexorable contra els esvalotats i els guàrdies van escometre la gent a cops de culata. Quan el tren emprengué la marxa la guàrdia civil va haver de dispersar la gent que continuava increpant les autoritats locals.

El dimarts 24, dia de la inauguració de les obres del port, va haver festa grossa a Palamós i l’endemà, dia 25 de juny a les 6 del dematí, sortí el ministre en un tren especial directe a Flaçà acompanyat de les autoritats provincials. Els cacics, diputats, autoritats i personatges de notòria influencia política i social de la província emprengueren viatge a Palafrugell per assistir-hi al banquet que les forces vives del país les hi dedicaven en el santuari de sant Sebastià i aquest cop van poder travessar la població sense rebre cap demostració hostil d’una gent que els ignorava completament.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes...

LES MINES DE MONT-RAS - LLOFRIU

A tot el llarg de la historia de l'Empordà s'han realitzat explotacions dels recursos mineral a la franja marítima de les Gavarres on existeixen diverses àrees de mineralitzacions filonianes i on entre d'altres minerals hi es present la galena, objecte d'una explotació significativa als termes de Mont-ras i Llofriu. Els minerals s'ubiquen entre els afloraments dels materials paleozoics i apareixen fonamentalment en forma de filons. Són afloraments supergènics de formació per descens lligades a superfícies d'erosió triàsiques. Entre els minerals presents s'ha de mencionar la galena argentífera (PbS), la baritina (BaSO4) i la calcita (CaCO3), i entre els minerals d'alteració la cerussita (PbCO3), formada per l'oxidació superficial de la galena, i l'anglesita (PbSO4), sulfat de plom, totes dues formades a partir de la galena. LA GALENA La galena és un mineral del grup dels sulfurs, químicament es tracta del sulfur de plom amb formula (PbS),...

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m...