Passa al contingut principal

LES LLEIS DE LA RELIGIÓ SÓN UNA INVENCIÓ DELS HOMES

El primer dia de març de l’any 1496, va morir de forma natural el mercader Andreu Bruguerol que residia al veïnat del Vilar, una petita barriada situada a ponent del castell i vila de Palafrugell. Les exèquies eclesiàstiques de la defunció detallaven perfectament el cost de la cerimònia que devia pagar el finat, encara que generalment ho solia sufragar un familiar viu. Les noticies o proclames de la defunció tenien un cost de cinc sous, i a cada un dels capellans que hi participaren, mossèn Fina, mossèn Pau Bonet, mossèn Joan Pla, mossèn Benet Batllia i el sagristà, devia pagar un sou. De sepultura es devien pagar tres sous i tres més de costes, i per les misses que son fill li feu per cada dia de la novenal, dotze sous.

Només uns dies més tard, el 13 de març, va morir madona Caterina, tenia l’ofici de teixidora, i es va fer córrer la veu que morí desesperada, amb això es volia dir que ella mateixa s’havia llevat la vida, penjant-se.

Resulta del tot impossible saber les raons personals que portaren la Caterina, una dona vídua, a prendre la fatal decisió d’optar per la mort lletja, i sols podem apuntar les condicions socials que es coneixen de l’època en que li va tocar viure, aquell era un temps de grans fams i cícliques epidèmies de pesta que arrabassaren la vida a centenars de persones arreu, desgràcies aquestes a les que cal afegir la doble condició damnosa de la Caterina, la de ser dona i vídua.

Quan algú es suïcidava, eufemísticament es deia que tal o qual persona, sobre tot si es tractava d’una dona, havia mort d’amors o de penúries, però es guardaven molt de no dir que s’havien llevat la vida, donat que en l’època el suïcidi era considerat com un pecat molt greu pel qual es considerava al difunt privat dels seus drets de baptisme.

La secular costum de la cultura cristiana profundament arrelada el la mentalitat medieval impossibilitava que el seu cos reposés en terra sagrada, hi cabia el recurs de ser enterrada fora del cementiri, en mig del camp, o en un clos, però això també entrava en contradicció amb les creences de l’època, considerada costum pròpia dels infidels, i ser enterrat com un sarraí era com si no s’estès batejat.

A partir del segle VI l’església assimilà el suïcidi al homicidi i es castigà amb la prohibició de les ofrenes durant les exèquies. Segles més tard, l’any 1284, el Sínode de Nimes, establiria no solament la prohibició d’exèquies religioses, sinó també la sanció més greu, la prohibició de rebre sepultura en terra consagrada.

Madona Caterina, dona vídua i vivint al veïnat vilar de Palafrugell, va ser privada d’exèquies eclesiàstiques. El prevere de Sant Martí encarregat d’inscriure les defuncions al llibre de finats escrigué,“...i lo seu cos fou llençat en la mar, e per la misericòrdia que la justícia tingué amb son fill, no cremaren lo cos”.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes...

LES MINES DE MONT-RAS - LLOFRIU

A tot el llarg de la historia de l'Empordà s'han realitzat explotacions dels recursos mineral a la franja marítima de les Gavarres on existeixen diverses àrees de mineralitzacions filonianes i on entre d'altres minerals hi es present la galena, objecte d'una explotació significativa als termes de Mont-ras i Llofriu. Els minerals s'ubiquen entre els afloraments dels materials paleozoics i apareixen fonamentalment en forma de filons. Són afloraments supergènics de formació per descens lligades a superfícies d'erosió triàsiques. Entre els minerals presents s'ha de mencionar la galena argentífera (PbS), la baritina (BaSO4) i la calcita (CaCO3), i entre els minerals d'alteració la cerussita (PbCO3), formada per l'oxidació superficial de la galena, i l'anglesita (PbSO4), sulfat de plom, totes dues formades a partir de la galena. LA GALENA La galena és un mineral del grup dels sulfurs, químicament es tracta del sulfur de plom amb formula (PbS),...

SÍMBOLS I GRAVATS, ELS GLIPTES DE PALAFRUGELL

1. Introducció Els testimonis que encara perduren i podem trobar exterioritzats arreu les cases i carrers ens poden apropar a intuir com estava organitzat el món espiritual dels nostres avantpassats encara que desconeguem la consciència moral dels individus. Existeixen múltiples manifestacions de símbols religiosos a les cases, carrers i esglésies, suficients com per a poder esbotzar la imatge d’uns homes i dones que visqueren la seva època amb una fe profunda i sincera. La concepció de la vida religiosa del món rural dels nostres avantpassats estava molt present a la vida quotidiana i condicionava totes les activitats que dugueren a terme al llarg de la seva existència. En un temps en què els canvis socials i els domèstics de l’antiga societat agrícola evolucionaven lentament durant llargs cicles, les idees i les creences perduraven a través de les generacions, sense que cap esdeveniment extern tingués prou influència com per a provocar un canvi sobtat. Aquests ritmes letàrgics es ...