Un dia, del qual la memòria ja no guarda el record, va
arribar a l’Empordà un estranger, era un personatge trempat i de tracte
agradable. Aquell home era belga, petit d’estatura i tan atapeït de carns que quan anava mudat i s’enfundava la jaqueta el
seu aspecte s’arrodonia fins assemblar-se a una pilota de platja. Era un home afable i tranquil,
tenia la cara d’un intens vermell nord europeu, i era fumador de pipa. No
coneixia ni una paraula en català i al principi es feia entendre fent signes i
gesticulant còmicament amb braços i mans. Aviat, però, començaria a parlar en un
idioma que es va inventar. En aquella nova llengua es podien reconèixer traços
remots de català salat, reminiscències castellanes i glopades de francès, aquell
idioma l’emprava en les converses fent servir un llenguatge pla, sense cap entonació
i naturalment resultava molt difícil entendre.
Era el segon de vuit germans, tots ells nascuts del matrimoni entre Jean François Mettèwieu i Beatrice Appelmans; el nostre home es deia Jean Baptiste, havia nascut a St. Jean Molenbeek, un municipi de la regió de Brusel·les capital, el dia 1 de gener de 1844. Es va casar amb Cecile Ogallo Iriante, nascuda a França el 1844 i nacionalitzada belga. L’any 1870 va néixer una filla del matrimoni a la que van posar el nom de Roselia.
Locomotora nº5, tipus 030WT, a l'estació de Palafrugell (c.
1915)
Va arribar a Palafrugell l’any 1885, i des del
primer moment se’l va conèixer amb el nom de “Mussiú Jan”. Aquell
enginyer mecànic de qui els descreguts titllaven d’analfabet, perquè deien que quasi
no sabia parlar, fou el veritable artífex de la construcció del tren de Flaçà a
Palamós.
Les obres del tramvia van començar a executar-se a
principis de 1885 i a mitjans del mes d’octubre del mateix any es va enllestir
el tram de vies entre Palamós i Palafrugell. A principis de novembre de 1886
arribaren a Flaçà les tres locomotores del Tramvia que havien estat fabricades
a ciutat belga de Gand, als tallers dels germans Carels. Les màquines era del tipus
030WT de 1000 mm d’ample de via, i tenien un pes de 18 tones cadascuna. La
locomotora número 1 es va batejar amb el nom de “Torrent”, i la número 3 va
rebre el nom de “Flaçà”. Quan per fi s’inaugurà la línia el 23 de març de 1887,
Mussiú Jan no va voler abandonar l’Empordà, deia que la terra l’havia seduït,
però es guardava de dir públicament que era sobre tot pels vincles que havia
establert amb els seus habitants.
S’establí a Palafrugell amb la seva esposa i filla, i
van ser inscrits oficialment al padró d’habitants amb els noms de Juan, Cecilia
i Rosalia. Un cop Jean abandonà la companyia del tramvia, obrí un cafè-restaurant,
prop de l‘estació, al carrer Torroella, núm. 1, on també havien establert la
residencia familiar.
Jean
Mettewie, va compaginar la regència del cafè, que de seguida s’ompli d’una concorreguda
clientela, amb la direcció d’algunes obres del municipi, com les que va
realitzar en la millora i arranjament del carrer de Sant Antoni (carrer
Estret), l’estiu de 1894.
Al
cafè de Mussiú Jan, eren sonades les celebracions jocoses que s’hi celebraven i
no menys les vetllades de festa major, on a la fresca de les acàcies que hi
havia als voltants de l’estació i davant del restaurant, es plaïen els clients,
bevent i gaudint de les serenates que el mestre Vilaró interpretava al piano.
Però
no tothom el volia bé, l’any 1901 es va veure implicat en una denúncia falsa on
se’l va acusar d’haver participat amb d’altres persones en un robatori en la
casa del fabricant de taps Melitó Daussà, la nit del diumenge 29 d’abril de
1900. A la vista que va tenir lloc en l’Audiència Provincial de Girona, la
causa va ser sobreseguda per falta de proves i els càrrecs d’acusació van ser retirats.
Comentaris