Passa al contingut principal

Mussiú Jan

Un dia, del qual la memòria ja no guarda el record, va arribar a l’Empordà un estranger, era un personatge trempat i de tracte agradable. Aquell home era belga, petit d’estatura i tan atapeït de carns que quan anava mudat i s’enfundava la jaqueta el seu aspecte s’arrodonia fins assemblar-se a una pilota de platja. Era un home afable i tranquil, tenia la cara d’un intens vermell nord europeu, i era fumador de pipa. No coneixia ni una paraula en català i al principi es feia entendre fent signes i gesticulant còmicament amb braços i mans. Aviat, però, començaria a parlar en un idioma que es va inventar. En aquella nova llengua es podien reconèixer traços remots de català salat, reminiscències castellanes i glopades de francès, aquell idioma l’emprava en les converses fent servir un llenguatge pla, sense cap entonació i naturalment resultava molt difícil entendre.

Era el segon de vuit germans, tots ells nascuts del matrimoni entre Jean François Mettèwieu i Beatrice Appelmans; el nostre home es deia Jean Baptiste, havia nascut a St. Jean Molenbeek, un municipi de la regió de Brusel·les capital, el dia 1 de gener  de 1844. Es va casar amb Cecile Ogallo Iriante, nascuda a França el 1844 i nacionalitzada belga. L’any 1870 va néixer una filla del matrimoni a la que van posar el nom de Roselia.


Locomotora nº5, tipus 030WT, a l'estació de Palafrugell (c. 1915)

Va arribar a Palafrugell l’any 1885, i des del primer moment se’l va conèixer amb el nom de “Mussiú Jan”. Aquell enginyer mecànic de qui els descreguts titllaven d’analfabet, perquè deien que quasi no sabia parlar, fou el veritable artífex de la construcció del tren de Flaçà a Palamós.

Les obres del tramvia van començar a executar-se a principis de 1885 i a mitjans del mes d’octubre del mateix any es va enllestir el tram de vies entre Palamós i Palafrugell. A principis de novembre de 1886 arribaren a Flaçà les tres locomotores del Tramvia que havien estat fabricades a ciutat belga de Gand, als tallers dels germans Carels. Les màquines era del tipus 030WT de 1000 mm d’ample de via, i tenien un pes de 18 tones cadascuna. La locomotora número 1 es va batejar amb el nom de “Torrent”, i la número 3 va rebre el nom de “Flaçà”. Quan per fi s’inaugurà la línia el 23 de març de 1887, Mussiú Jan no va voler abandonar l’Empordà, deia que la terra l’havia seduït, però es guardava de dir públicament que era sobre tot pels vincles que havia establert amb els seus habitants.

S’establí a Palafrugell amb la seva esposa i filla, i van ser inscrits oficialment al padró d’habitants amb els noms de Juan, Cecilia i Rosalia. Un cop Jean abandonà la companyia del tramvia, obrí un cafè-restaurant, prop de l‘estació, al carrer Torroella, núm. 1, on també havien establert la residencia familiar.

Jean Mettewie, va compaginar la regència del cafè, que de seguida s’ompli d’una concorreguda clientela, amb la direcció d’algunes obres del municipi, com les que va realitzar en la millora i arranjament del carrer de Sant Antoni (carrer Estret), l’estiu de 1894.

Al cafè de Mussiú Jan, eren sonades les celebracions jocoses que s’hi celebraven i no menys les vetllades de festa major, on a la fresca de les acàcies que hi havia als voltants de l’estació i davant del restaurant, es plaïen els clients, bevent i gaudint de les serenates que el mestre Vilaró interpretava al piano.

Però no tothom el volia bé, l’any 1901 es va veure implicat en una denúncia falsa on se’l va acusar d’haver participat amb d’altres persones en un robatori en la casa del fabricant de taps Melitó Daussà, la nit del diumenge 29 d’abril de 1900. A la vista que va tenir lloc en l’Audiència Provincial de Girona, la causa va ser sobreseguda per falta de proves i els càrrecs d’acusació van ser retirats.

El Jean va morir a Palafrugell, durant els primers dies de desembre de 1914, als 70 anys d’edat. El seu record i l’establiment que havia muntat van perdurar encara durant llarg temps desprès de la seva mort.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes