En qualsevol
població d’antiga tradició agrícola, com en el passat fou la nostra, el
calendari quotidià de les gents s’organitzava ordenadament seguint el ritme
vital de la naturalesa que cíclicament regulen complexes lleis estacionals.
Durant la primavera,
el dia 11 de maig, es celebrava la festa de Sant Ponç al veïnat de la Vilarnau o de Santa
Margarida. Aquest sant és de molt antiga devoció a Palafrugell, en commemoració
del qual a l’ermita s’hi celebrava un aplec molt concorregut.
La capella de sant
Ponç, és una construcció d’origen alt-medival, de factura preromànica (s.
VIII-IX), que posteriors reformes i afegits, segles XVI i XVIII, han emmascarat(1).
Capella de Sant Ponç (Santa Margarida) |
El ritual de la festa
s’iniciava de bon matí pels de la vila, sortien de casa carregats de roses de
sant Ponç, per anar a celebrar la diada. Durant el dematí s’oficiava una missa i
en acabar hi havia benedicció de roses i plantes remeieres.
Sant Ponç, advocat
contra les xinxes, és sant remeier, patró dels herbolaris i els apicultors, la
celebració de la seva diada coincideix amb la màxima floració i esplendor
primaveral.
Tota Herba, que es benehida
lo dia de vostra
mort,
lleva a las Xinxas la vida,
las quals nos molestan fort:
Contra ellas sou reclamat
ab humils submissions;
siau lo nostre Advocat
Gloriós
Martyr Sant Pons (2).
Amb els pètals de
les flors beneïdes els palafrugellencs d’abans preparaven l’oli de Sant Ponç
que s’emprava per guarir ferides. També en feien l’aigua de roses, un vell
perfum popular que s’hi posava dins l’almorratxa, un antic perfumer de vidre.
La ferma creença
popular avalava que una bona netejada de les cases el dia de Sant Ponç,
allunyava els paràsits i les xinxes durant tot l'any, i era de costum posar una
bosseta d’herbes beneïdes sota el llit, que contenia romaní i roses de Sant
Ponç, i així previngudament s’aprofitava el seu alt poder guaridor.
Goig de Sant Ponç |
En acabar l’ofici
s’hi ballaven sardanes a l’esplanada davant la capella. Un cop acabades, les
famílies s’aplegaven distribuint-se pel turó i les esplanades properes per
celebrar un dinar campestre, i al capvespre, desprès de la becaina d’alguns,
les amenes converses d'altres i els jocs
dels menuts, s’hi celebraven balls en l’envelat,
instal·lat a l’era vora del mas. Acabada la festa, ja fosc, la gent s’entornava
per a recollir-se novament a casa seva.
D’aquella forta afició
de la població per l’aplec de Sant Ponç, que va arribar a tenir els millors
moments de gloria en el passat, s’anà perdent el costum i des de principis del
segle XX es sumí en el més absolut ensopiment. La celebració festiva anà
perdent concurrència, desprès de la guerra civil del 1936 deixaren de fer-se les
sardanes i els balls d’envelat. Arribats al dia d’avui, d’allò que arribà a ser
tan festiu només en resta la celebració religiosa amb la benedicció de roses.
(1) JOAN BADIA i HOMS. Les
restes prè-romàniques de Santa Margarida o Sant Ponç de la Vilarnau. Revista
de Palafrugell. Octubre de 1974.
(2) Goigs
Del Glorios Sant Pons, / Bisbe, Y Martyr, Advocat Contra Las
Xinxas, / que se venera en la Iglesia del Hospital general de Santa Creu de
Barcelona. Barcelona: En la
Estampa de RAYMUNDA ALTÉS, Viuda, à la Llibreteria.
Comentaris