Passa al contingut principal

EL CARRER DE LES ÀNIMES

A Palafrugell hi ha un carrer que se'n diu de les Ànimes, és un vial d'origen decimonònic i pel nom que te ens fa rememorar temps d'un passat llunyà. Intuïm que quan es formà, els nostres avantpassats vivien la seva religiositat imbuïts d'una fe que governava les seves vides i regia la vida quotidiana de la comunitat a les viles i ciutats.
L'ànima si ens atenem allò que considera la tradició filosòfica, és la part espiritual dels essers humans, però també, segons la religió cristiana, una de les parts que componen la naturalesa de l'home, aquella que no és ni física ni espiritual i te a veure amb les emocions, d'on, acaben admeten, es desenvolupen els instints, els sentiments, les emocions, els pensaments, les decisions i  la consciència d'un mateix.
El nom que te el carrer no obeeix a cap d'aquestes definicions. El carrer de les Ànimes du aquest nom en referència als esperits dels morts, aquells espectres que no han estat capaços de realitzar un bon traspàs i desposseïts de la part física, el seu esperit roman entre dos mons. Ni son vius ni acaben d'estar ben be quiets del tot. Això que diem te relació amb l'epitafi "Requiescat in pace" (descansi en pau), on la primera part prové del verb llatí "quiescere" i significa estar quiet, reposar, descansar.

És clar que l'església no reconeix els fets exactament com els acabem de narrar, segons diu ella, és només la Nit de Tots Sants que les ànimes dels morts tornen a les cases i als llocs on havien viscut. A les antigues cultures els avantpassats morts es consideraven protectors de les llars i es veneraven representats en forma de petites figuretes, que rebien el nom de déus lares.

Si en algun moment els esperits resultaven perillosos, es coneixien els conjurs corresponents amb els quals es protegien d'ells. Tothom sabia quins eren el ritus, que formaven part dels costums locals llegats generació rere generació. Malauradament amb l'arribada del cinema i posteriorment la televisió, uns medis de comunicació pensats per a ésser consumits de forma massiva i universal, s'introduïren altres conceptes més generalistes que devaluaren les creences populars considerades massa localistes, i aquesta, entre moltes altres tradicions, s'acabà perdent.
Abans que això passés era costum arrelada que la Nit de Tots Sants, a les cases, les famílies paressin taula amb un plat de més, ningú no havia manat de fer-ho, ningú, tampoc, no preguntava perquè es feia, si no esperaven convidats. Aquell dia es deixaven les portes de les cases obertes, i procuraven no moure's pels racons de les habitacions, que eren els llocs on es col·locaven els esperits dels difunts. Durant tot el dia i fins i tot l'endemà, de vegades durant molts més dies després, s'encenien espelmes o llànties d'oli amb la finalitat de guiar el camí dels morts, un costum d'origen medieval relacionat amb les "llanternes dels morts".
Si us hi fixeu en un detall, podreu observar a la cantonada amb el carrer de Sant Sebastià, a l'alçada del primer pis, de l'existència d'una peça de terracota que reprodueix una carota fantasmagòrica, potser un bocí d’humor dels pocs que s’acostumen a prodigar, i que té relació amb la dedicació del carrer als esperits que penen en el purgatori abans d’assolir la glòria i que en tanta consideració van tenir els nostres avantpassats. Val a dir que aquest carrer sempre ha estat dels més quiescents de la vila, d'aquí potser li ve el nom que te.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes