Del cantó oriental de Plaça Nova
hi han dos dels edificis més emblemàtics de la vila, seu de sengles organitzacions
d’oci, el cafè dels obrers i el casino dels senyors, el més preeminent dels dos
continua desenvolupant l’activitat associativa original que va iniciar l’any
1887. L’altre, fa anys, va ser fagocitat pel progrés i ha estat recentment
destinat a la restauració. No viuen el seu millor moment. Ambdós han perdut gran
part de la rellevància que tingueren en el passat.
Mireu, però, si en son de singulars
aquets edificis que els forasters hi entren encuriosits admirant que una cosa
així pugui existir encara. No tenen cap dificultat en admetre-ho: no hi ha res
d’igual arreu del mon. I no és només la tradició del Casino, l’activitat que els
sorprèn, és també l’aspecte exterior dels propis immobles, condemnats a
romandre junts com si es tractes de germans siamesos. Junts dominen l’espai, s’ensenyoreixen,
enganxats per sempre l’un a l’altre. Amb lletres ben grosses algú ho escrigué a
les façanes, a un li digué “Centre Fraternal”, a l’altre “Mercantil”. Amb això ho
va deixar tot dit. Era evident que en el nom duien l’essència.
Que dispars eren entre
ells en el passat. Quanta la diferencia. Si fins i tot en el color amb que es
pintaren actualment les façanes exploraren la discòrdia cromàtica per
diferenciar-se. Un, el de color més agressiu, representava el Mercat, el Capital,
el Poder; l’altre, tot el contrari, és més semblant a la naturalesa de l’home i
a la força del seu treball.
L’alineació de la façana principal
dels immobles està orientada exactament de nord a sud de tal manera que els
socis s’embadaleixen amb el sol de tarda, quan es pon per l’occident i just quan
la línia s’interromp a la cantonada que forma amb el carrer Sant Sebastià, incideix
sobre l’alt relleu del cap d’un lleó, que amb uns ulls ben oberts, amb els que
emet una mirada penetrant, vigila Plaça Nova sense descans dia i nit. És el
guardià dels accessos. Protegint el recinte públic provoca temor i respecte i
impedeix l’entrada dels esperits malignes. La melena el mostra com un sol
radiant.
L’existència de la figura, situada
en una posició indeterminada, ni molt alta ni molt baixa, ja no sorprèn ningú,
però resulta un ornament certament estrany. Què hi pinta allà?. Què vol
significar?. Certament es pot considerar un element decoratiu, i molt encertat,
per cert, ja que hauria estat més propi de l’arquitectura neoclàssica un acabat
vegetal, però el lleó hi aporta força i personalitat.
La figura del lleó gaudeix d’una
simbologia universal que resulta ambivalent, és majoritàriament positiva, però
en determinades circumstàncies apareix el depredador feroç i l’animal es torna
perillós i sanguinari. En la part que aquí ens ocupa, és un símbol solar associat
al valor i la força. El símbol que millor representa aquestes virtuts. Entre
els iniciats representa l’emblema de l’art hermètic.
Comentaris