Passa al contingut principal

EL MEMORIAL TESTIMONI DE LA FE

De l’església de Sant Bartomeu que hi ha a Roma se’n diu “all’isola Tiberina” per estar situada en una illa del riu Tíber. L’illa Tiberina, és un lloc d’especial importància històrica. Està situada a mig camí entre el barri de Trastevere, (abans trans Tiberim, "darrere el Tíber"), on va tenir lloc la primera prèdica cristiana, i el barri jueu. En el mateix lloc on s’aixeca la basílica existí anteriorment un temple dedicat a Esculapi, el déu romà de la medecina, i eren molts els pelegrins que s’hi acollien en aquell establiment demanant-li intercessió pel guariment del seu mal.
L’any 998, l’emperador alemany Otó III, feu erigir l’església per a dipositar al temple les despulles de dos màrtirs, Sant Bartomeu, i Sant Adalbert, que moriren l’any 997 evangelitzant els pobles pagans del nord d’Europa. L’existència d’un pou dins la basílica, és un fet excepcional que probablement es remunti al temps en que l’aigua era tinguda per taumatúrgica. El pou ha esdevingut un símbol evangèlic i a l’antic brocal de marbre hi ha esculpida una imatge de Jesús que suggereix aquella coneguda parèmia en que es diu, “...Qui tingui set, vingui a mi i begui qui cregui en mi” . La basílica fou confiada el 1993 a la Comunitat de Sant Egidi.
L’any 1999, Joan Pau II, durant la preparació del Jubileu de l’any 2000, instituí la Comissió “Nuovi Martiri”, amb la finalitat d’indagar sobre els màrtirs cristians del segle XX. L’organització va treballar durant dos anys confeccionant prop de 12.000 expedients de màrtirs i testimonis de la fe provinents de les diòcesis de tot el mon.
Un cop celebrat el Jubileu, el papa va voler mantenir la memòria d’aquells testimonis i volgué convertir-lo en exposició permanent a la Basílica de Sant Bartomeu. El 12 d’octubre de 2002, amb una solemne celebració ecumènica fou col·locat a l’altar major una gran icona dedicada als màrtirs del segle XX. La icona representa, amb una iconografia presa de l’Apocalipsi, la història dels màrtirs que s’han conegut a través de la investigació de la Comissió. Altres records memorialistes dels màrtirs van ser col·locats a les capelles laterals, cadascuna d’elles dedicada a una situació històrica particular.
A la segona capella de la nau esquerra del temple es recorden els testimonis de la fe a Espanya i Mèxic, i per a la representació del martiri a Espanya durant el cop militar de l’any 36 figura un crucifix esquinçat que s’indica procedeix de l’església parroquial de Sant Martí de Palafrugell.


Encuriosits per la presència del crucifix a Roma, vam indagar la trajectòria de la icona cristiana, convertida en la imatge del sofriment religiós durant l’alçament militar a Espanya. El que hauria succeït a Palafrugell en aquell període hauria d’haver estat d’una magnitud tal, que justifiqués la presencia tan rellevant del crucifix, però ens consta que no va ser així. Aquí tots van cometre les mateixes atrocitats que es van cometre a altres llocs. I la responsabilitat de les salvatgeries ha d’ésser compartida. Palafrugell no es mereixedor de tal enaltiment en el museu de l’holocaust cristià. Em costa d’entendre el victimisme dels vencedors. El crucifix procedeix d’un palafrugellenc que es vol mantenir en l’anonimat.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes