A la part del
darrere de la parroquial de Sant Martí, quan es va acabar de construir la
sagristia l’any 1844, se’n van adonar que en aquella part l’entorn de
l’església estava tot desendreçat. S’havia trencant l’harmonia urbanística que
existia de feia molts anys dins la vila vella. Amb les dimensions que havia
adquirir aquella cambra exclusiva de l’església, es va haver de bolcar una part
del cos de l’edificació a sobre del carrer Allada, s’havia desfigurant completament
l’alineació del vial, i s’havia formant un racó en forma de zig-zag, que amb el
pas del temps els va resultar empàtic i inevitable als genets de l’agulla. Actualment
el rodal s’intenta recuperar per al gaudi de la població i s’està aconseguint.
A la cantonada d’aquest trencat
hi ha una gàrgola. És, potser, la més baixa de totes les que hi son, la que
està més a prop de l’observador. És un exemplar que resulta únic i singular
entre les altres figures que formen el conjunt de l’església. La singularitat
de l’escultura rau en el fet que en aquesta s’ha representat una forma humana,
que entremig les altres representacions imaginàries resulta una raresa. Trenta
una gàrgoles de figures quimèriques, monstres i éssers fantàstics i una que representa
un esser humà. Quin significat te?. Què volien fer entendre?.
Permeteu-me!.
Gàrgola derivaria inicialment de
la paraula “gargula”, que és originària del baix llatí. Efectivament, la
paraula francesa “gargouille” que prové de l’antic terme, també francés,
“gargoule”, planteja un hipotètic “gargoule = gorge [‘gola’] + goule [‘gul’] de
l’àrab “ghaul” [‘dimoni’]; o sigui “gola del dimoni”, una definició que es va adquirir
pel so d’aterridors gargarismes que es produeixen quan l’aigua passa a través
del desguàs de pedra. La definició, però, no resulta aplicable en aquest cas. Per
l’aparença de la figura que ens ocupa l’home sembla un ésser normal!. Gens
demoníac!
El bust de
l’home amb que es va confeccionar el desguàs no mostra les extremitats, però te
unes orelles arrodonides i grosses, amb els ulls ametllats que li sobresurten
de les òrbites, i una boca, que procura mantenir eternament oberta i emmudida. El
nas és petit i arrodonit, proporcionat dins el rostre. És calb, i llueix un
bigoti llarg i horitzontal. Està condemnada a estar allà quieta a la cantonada,
eternament pacient i a la guaita esperant la pluja.
La figura està
situada intencionadament en un lloc assequible per a ser vista i resultar agradable
i propera. No es deixà cap marge per a les fabulacions, es volia que fos persona
d’aquest mon. Aquest és un fet que podia significar que es tracta d’un
retrat, la imatge d’un personatge real, que sens dubte tindria una posició social
notable, mereixedor d’aital rellevància, potser estava vinculat a l’obra, als
estaments eclesiàstics o formant part del poder civil de la vila i a qui es
volia honorar, fent-lo visible i íntim a la gent que passa pel carrer.
Voldria creure que la figura representa el mestre
major d’obres que construí l’església. Una manera gens excepcional de firmar
l’obra en el moment que els mestres maçons adquirien un alt reconeixement
social. De la mateixa manera en que un altre personatge, Arnau Cadell ho feu
sobre un capitell de Sant Cugat, aquí només faltaria que poses: "Haec dicta Johannes Jausí magister,
qui est imago haec ecclesiam aedificatum posteris”, aquesta és la imatge de
l’escultor Joan Jausí, qui construí aquesta església per a la posteritat. Però
faltant aquest testimoni mai no sabrem de qui es tracta!
Comentaris
Tienes un blog con una información histórica muy interesante.
te seguire, quedas felicitado.
Juan de Argelaguer - Garrotxa