El dia 3 de gener de 1874, el Capità General de Madrid, general Manuel
Pavía, encapçalà el cop d’estat que va posar fi a la Primera República i el
governador civil de Girona, fidel al nou directori, manà substituir la
composició dels ajuntaments republicans disposant que, entre d’altres pròcers, el
17 de març prengués possessió com a conseller del nou ajuntament Josep Genís i
Sagrera. No sabem perquè, però aquest mai no ho va fer. Era un temps turbulent,
insegur, perillós. Era temps de correries de carlins, i de les milícies
nacionals que els anaven al darrera.
Josep Genís era el darrer fill d’una nissaga d’industrials surers
vinguts d’Agullana a Palafrugell a les beceroles del segle XVIII. Els Genís
havien establer una fàbrica de taps al carrer Cervantes, l’empresa industrial J.
Genís i Cia, i fixaren la residencia familiar una mica més amunt, a l’altre
costat de carrer, allà on fa cantonada amb el carrer de les Botines.
La casa Genís és un
edifici de planta baixa i dos pisos que es va construir durant la segona meitat
del segle XVIII, l’any 1867, seguint els models arquitectònics de l’època que
es feien acordats amb el gust de la pujant burgesia industrial local. L’edifici
fou dissenyat en un estil neoclàssic popular, dominat exteriorment en els
acabats i les formes pel racionalisme i l’austeritat més absoluts. D’aquest
ascetisme conceptual resultà una edificació freda, incapaç d’estimular o
transmetre cap sensació a l’observador.
L’immoble te doble façana al carrer per conformar la cantonada. La
parcel·la és de forma rectangular i s’estén pel seu costat llarg seguint el
pendent que fa el carrer de Cervantes, en l’extrem de la finca, tancada per un
mur, hi ha el patí que feia aleshores de cotxera i jardí. Un portal de doble
full facilitava el pas dels carruatges.
La volumetria de la casa és un xic desproporcionada, degut la relació
que s’establí entre la superfície i l’alçada de les plantes, als nivells de les
quals es donaren gàlibs superiors als tres metres, com era costum en aquell
temps, però que resulta una combinació poc encertada per ser aquest un lloc urbanísticament
exposat i obert, defecte que no s’apreciaria si l’edifici estès situat entre
mitgeres. Tot plegat ofereix com a resultat la forma monolítica d’un bloc molt
compacte.
Per poca visibilitat, sol passar desapercebuda la torreta amb la que
es va coronar la coberta de la casa, una construcció de planta octogonal plena
de simbolisme. Està rematada per un ampit de balustrada ceràmica per protegir
el mirador, al centre de la torre-comunidor s’alça una peanya, al damunt de la
qual, sobre una esfera, també de ceràmica, hi ha l’excelsa figura de l’arcàngel
Miquel. El protector.
El nom de Miquel és
hebreu i literalment significa “Quis ut deus?”, “Qui com Déu?”. Sant Miquel és invocat
per ser un protector contra el maligne, el guerrer que comanda les tropes
celestials contra Satanàs i també domina els fenòmens naturals que comprenen la
pluja, el vent, el foc, la neu, els trons, els llampecs i la calamarsa. La
figura de terracota no es va situar allà per casualitat, era ella qui, entre el
cel i la terra en el punt més enlairat, protegia la casa de tots els mals.
Comentaris
https://twitter.com/search?q=%23Palatiofrugelli&src=typd