Passa al contingut principal

SANT RAMON D’ERMEDÀS

Sant Ramon d’Ermedàs no és un llogarret rural a l’ús, només és una esglesiola renaixentista del segle XVI que va cohesionar un grapat de masies que hi havia disperses pel Corredor de Palafrugell, les quals explotaven de feia molts segles una abundosa zona agrícola. Pel que fa a Sant Ramon Nonat, fou un frare de l’Orde Reial i Militar de Nostra Senyora de la Mercè de la Redempció dels Captius, -a casa de sempre els hem conegut com l’ordre mercedària-, una organització religiosa que entre altres coses menors, mitjançava principalment en la redempció dels captius que queien en mans del cors magrebí. Es diu que aquest sant també va ser pres pels pirates barbarescos quan negociava l’alliberament d’alguns presoners que tenien captius a Alger, i va romandre esclavitzat diversos mesos, patint martiri amb un cadenat que li tancava la boca i l’impedia de propagar la seva fe cristiana entre els mahometans. Malgrat tot, Sant Ramon Nonat és un personatge de dubtosa i discutida existència i la seva historiografia s’associa a la duplicació de identitat amb la de Sant Ramon de Peñafort. La identitat d’home sant que s’atribuïa al Nonat pertanyia als fets i les accions d’un altre personatge real, les viscudes per un antic frare mercedari de nom Ramon de Blanes. Tota aquella fantàstica faula va ser ideada i ordida per l’imaginari de la gent.



Real o no, el nom de Ramon significa “protegit per la divinitat”, i el sant obtingué gran veneració i devoció popular a Catalunya entre els segles XVI i XVIII convertint-se en el gran intercessor dels col·lectius que patien dia rere dia les ràtzies i les incursions de pirates i corsaris, sobretot en els pobles de la marina. També s’erigí en protector de les parteres i a ell s’encomanaven les dones embarassades i també les llevadores que les assistien durant el part, el seu patronatge protector s’estengué fins i tot als nadons. Aquests atributs li venien perquè ell havia nascut quan sa mare ja era morta i els metges que l’assistiren malfiaven que el nadó pogués sobreviure. En el temps durant el qual el sant adquirí la més alta devoció coincidí amb aquell altre en que el perill i la inseguretat van ser màximes a les nostres costes. I ho era molt més en aquest conjunt de masies disperses lluny de la protecció i seguretat que oferien les muralles de Palafrugell, on podien refugiar-se els vilatans i els ocupants de les cases que eren més properes.


Diuen que el nom d’Ermedàs prové del llatí heremitanis, que significa “indret habitat per ermitans”, la qual cosa resulta plausible, perquè era un lloc abundant d’aigua, boscos i terra fèrtil. De resultar certa aquesta asseveració tampoc no invalidaria l’altra interpretació que diu que el nom li fou donat perquè inicialment, abans de convertir-se en un verger, era un indret palustre, aiguamollenc, fàcilment inundable i erm. Impossibilitat per ser un bon hàbitat. Quan la mà de l’home va modificar les condicions hidràuliques naturals, el territori que abans ocupava l’aigua es va poder colonitzar i el nom que li posaren a aquelles terres fou el d’Ermada, absència de qualsevol presència humana, estat original en que es trobava la zona quan pogueren endegar l’infernal riu Estígia que era la temible riera Aubi.

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes