Passa al contingut principal

LA CASA DELS GRIUS

 

“Guarda't dels grius, gossos de Zeus sense lladruc, de poderoses dents...”[1]

No un, sinó dos grius guarden un habitatge unifamiliar que hi ha al carrer de Pi i Margall de Palafrugell. La casa està en el número 46 del carrer i té les dues estàtues situades al capdamunt de la façana, sobre la teulada. Jagudes còmodament en una situació estratègica d’alerta, una a cada costat en sengles acroteris angulars.

Què ho fa, que algú hagi triat dues feres de tal calibre per a decorar l’exterior d’un habitatge familiar, per molt be que quedin enlairades allà al damunt?. Resulta evident a simple vista que no és un edifici ponderat si el comparem amb els altres que l’envolten. Judico que se’l va fer construir una família de classe mitja alta, però que no eren fills del poble. Res a veure amb les cases autòctones que edificaren els nostres pròcers. Els exemples que encara hi ha a la vila d’aquelles edificacions son ben diferents a aquesta que ens ocupa, eren més ostentoses, més senyorials. Si cataloguéssim aquesta casa estaria situada entre els habitatges dels menestrals i les residències dels hisendats. L’edifici és va aixecar el 1912 seguit un estil popular neoclàssic, molt senzill i auster. Es clar que la casa que el precedeix (número 44), aporta molta més austeritat. Juga amb l’asimetria horitzontal dels forats de la façana, però conservant per necessitats estructurals la simetria dels orificis verticals. La casa que la segueix (número 48), és de planta baixa, és una edificació bonica i orgullosament presumptuosa. És d’unes dimensions ben proporcionades en amplada i alçada. Els forats oberts sense pretensions, es limiten a retallar sense ornats el pany del mur. Un rectangle i prou, el mínim imprescindible per definir l’entrada de llum de les finestres i l’accés principal a la casa. Cap cosa més. Ni guardapols ni embelliments innecessaris.

Els detalls que ens interessen es troben al ràfec de la teulada, on s’afegí, segurament en temps posteriors a la construcció de la casa una balustrada, també en la justa mesura que requeria el volum edificat. Dins de la més equilibrada proporció. Al vell mig de la balustrada un detall singular, excèntric, atrevit, original i estrany, una pintura on es representa l’arbre sagrat, l’arbre de la vida i del coneixement, símbol de “font de vida”. Per sota del canaló que recull l’aigua de la teulada, unes petites mènsules trenquen amb la dessaborida linealitat.

Però no ens desviem del motiu que origina l’escrit, el griu és clarament un ésser protector, un motiu iconogràfic d’origen oriental que s’introdueix a occident a través del comerç grec i fenici dels segles X al VIII aC. Els exemplars de griu més antics es situen pels vols del 3000 aC, trobats en Egipte i Mesopotàmia guardant les portes dels palaus i els temples. El griu és un animal mitològic, una criatura fabulosa el cap del qual té bec d'àguila, cos de lleó i unes poderoses ales. Actualment la iconografia del griu posseeix una simbologia d’ésser protector, benefactor i defensor de les causes justes i nobles, en la iconografia arquitectònica representa la protecció de les cases.

Pels grecs la paraula gruy grpós, tenia el significat de griu. Del grec el terme passà al llatí clàssic, gryps gryphis i, amb posterioritat, al llatí tardà gryphus, la forma que donà el terme griu. En Roma se’ls va relacionar amb Atenea (deessa de la saviesa) i amb Nèmesi (deessa de la venjança). Reapareixen a l’edat mitjana europea representant alternativament a Déu i el Diable.

Una hipòtesi paleontològica planteja que l’origen dels grius es trobarien en les restes fòssils de dinosaures de la família Ceratopsidae, que es troben en gran nombre als deserts de l’Àsia Central, especialment a Mongòlia, on visqueren, entre els segles VIII i I aC els escites. Els esquelets d’aquests dinosaures, de boca en forma de bec ganxut, amplis ossos escapulars, llarga cua i potes amb peülles de diversos dits, van poder donar lloc a una interpretació que els convertia en criatures mitològiques.



[1] La primera referència a aquest ésser mitològic es troba en la tragèdia Prometeu encadenat, d’Èsquil (segle IV aC).

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes