Passa al contingut principal

CERIMONIA DE DAURADURA DEL RETAULE DE PAU COSTA

L’apotecari del castell de Palafrugell Francesc Roger deixà escrit en un llibre de la botiga[1] la celebració festiva que va tenir lloc a la població de Palafrugell quan, acabada l’obra de Pau Costa, es va col·locar el primer pany  d’or en el retaule.

En realitat l’església parroquial de Sant Martí ha tingut dos retaules majors dedicats al sant que van ser costejats pels palafrugellencs, el primer, al segle XV d’estil gòtic, obra del pintor Lluís Borrassà (ca 1360 – ca 1425). Desaparegué i segurament fou desmantellat per aprofitar els materials. El darrer del segle XVIII i estil barroc, de l’escultor Pau Costa (1665 – 1727). Aquest fou destruït durant la Guerra Civil espanyola.

El 2 de novembre de 1710 els obrers de l’obra vella de l’església signaren un contracte amb l’escultor pactant-se per a la fàbrica del retaule la quantitat de cinc mil cinc-centes lliures barceloneses.

El diumenge dia 20 d’octubre de 1771 els dos obrers de l’obra vella, el sastre Antoni Granés, i el pagès Narcís Barnoy, acompanyaren al mig de l’església, que era plena de gent, Miquel Prats, pagès de Regencós habitant al carrer dels Cavallers, a qui seguien el batlle, regidors, síndics i diputats del municipi, després el domer segon Dr. Josep Fina i Plana i part dels curats i beneficiats, darrere d’ells Francesca Prats, esposa de Miquel Prats, acompanyada de les seues germanes Narcisa Mont, vídua i Teresa Bonay, i les dues mullers dels obrers de l’obra. Davant de la comitiva els músics feien sonar les trompes de caça i els abuesos.

                                                                  Retaule barroc de Sant Martí de Palafrugell. s. XVIII

Quan la cobla del seguici deixà de tocar l’organista de l’església, mossèn Joan Francesc Pujol, interpretà una peça musical mentre la comitiva acompanyava Francesca Prats dalt del Presbiteri, on l’esperava el mestre daurador Francesc d’Assis Serra en una taula davant l’altar i li donà un pany d’or i un cotó perquè el col·loqués al retaule. Al presbiteri, agenollats pregaren recitant una oració a Sant Sebastià.

Francesca col·locà el pany d’or en mig del triangle de la corona que simbolitzava Déu, situada en el cimbori del retaule, en el punt més alt i centrat. Desprès les germanes van col·locar un cadascuna i seguidament hi posà un altre pany Miquel Prats, finalment fou el daurador principal qui el col·locà, moment en que sonà l’òrgan, les dues trompes i els dos abuesos. Amb dita música es cantà el rosari a la mare de Déu i en acabar, la comitiva, amb la cobla tocant, acompanyà la família Prats a casa seva.

Allà donaren un refresc als acompanyats i desprès, amb la cobla, s’organitzà un festeig en la plaça, sortint la Francesca en el primer ball. Tota la celebració fou costejada pel matrimoni Prats.

L’endemà, dilluns 21 el reverent Lluc Roger, prevere i beneficiat de l’església acabà de daurar i brunyir la dita corona. Els treballs de dauradura i pintura del retaule els va acabar el mestre Serra, que cobrava la seva feina per jornals i no a preufet, el 22 d’agost de 1784[2], ajudat per un o dos fadrins.

Antoni Granés, sastre, i el mestre de primeres lletres Josep Llabià, van ser els obrers de l’obra de l’església que van dur la gestió de l’encàrrec. Malgrat tot, la dedicació i l’esforç que empraven en l’administració de l’obra no es considerava suficient per a molts vilatans, que els criticaven cruelment amb la voluntat de fer-los plegar, un objectiu que no van poder aconseguir.



[1] Fons patrimonial Rosés de Girona. AHG.

[2] L’art religiós a Palafrugell. Aurora Pérez Santamaría. QdeP. Nº 16. Abril 2007.

 

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia...

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes...

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m...