Passa al contingut principal

CAN PRATS DE LA CARRERA

El camí més vell d’anar a Sant Sebastià de la Guarda des de Palafrugell, surt del castell per la portada que està situada a migdia del recinte. Per aquella que els de la vila en diuen Portal d’Avall. El tram inicial és un carrer que llisca suaument pendent avall entre les cases del Raval i a l’alçada de Can Mascort, on existeix un trencant de fa molts anys, el carrer es bifurca per donar origen al Camí Ral, una via que s’aprofita del desnivell del corredor de l’Albi per anar fins al mar de Palamós. A l’esmentada cruïlla, l’altre camí, el que porta al santuari de Sa Guarda, agafa la direcció de sol ixent pel carrer gremial de les Botines. Quan aquest carrer s’acaba, el camí torna a embrancar-se per prosseguir en dues trajectòries. Una d’elles ens porta al costaner de Calella i Llafranc, l’altre s’enfila pel pendent de l’Hortal d’en Pou.

La geografia de l’entorn de la vila no és pas agressiva, les formes son molt suaus i arrodonides amb un sòl farcit de bones propietats, apte per al conreu de l’horta. Com que el poble es va desenvolupar sobre un vessant basculat a migdia, tot a la vila flueix en aquella direcció. Hi ha una certa inclinació entre els palafrugellencs que els fa tendir cap al Sud. És una tendència atàvica, que ja està inscrita en la genètica de la població. Els vents locals, les aigües superficials els corrents tel·lúrics, la llum del sol, totes les coses i tothom a Palafrugell s’amanseix en eixa destinació.

Un cop arribats al capdamunt de la pujada d’en Pou, el terreny, força més planer, aporta l’aigua d’escorrentia cap a l’est, a la Riera de Vilaseca, una sub-conca tributària de l’Aubi. A partir d’aquest punt ens endinsem pel paratge de “La Carrera”, un indret de límits indefinits, el qual perfectament es podria estendre des de el lloc de la Ruella, situat al nord, fins als Forns que marcaria el límit pel sud, i entre la dita Riera de Vilaseca i el carener que acabem de remuntar per les Hortes d’en Pou. El llom d’aquest cavalló resta evident ja que el ressegueix un antic vial de nord a sud actualment convertit en el carrer de la Lluna.


Durant l’Edat Mitjana en català se’n deia carrera d’allò que avui és un camí. És a dir rebien aquest nom les vies que comunicaven llocs a través dels espais despoblats. Més antigament, les llengües evolucionades del llatí, del camí per on podien circular els carros en deien vies carraries, que és en definitiva l’origen de la denominació del  paratge. Aquest és l’únic tros d’aquell antic camí que ha conservat el nom genèric de “La Carrera”. En català antic també rebien el nom de carreres els carrers de les poblacions, però aquest no és el nostre cas.

Fou en aquests encontorns, on s’establiren fa molts segles els Prats, una família pagesa que es convertí en cap i casal d’una influent nissaga local, els membres de la qual adquiriren identitat diferenciada dels altres llinatges que duien el mateix cognom, en afegir el topònim del paratge “la Carrera” al seu nom de família, que els distingí, durant generacions, dels Prats que vivien al Pedró, els del Vilar o els de Vilaseca.

Les terres del mas ocupaven una superfície gens desdenyable, 73 vessanes, que traslladades al sistema actual equivaldrien a 160.000 m2.





Comentaris

Unknown ha dit…
M agradaria saber si es possible trobar aquest llibre facilment..gracies
Unknown ha dit…
M agradaria saber si es possible trobar aquest llibre facilment..gracies
Ramir ha dit…
Hola desconegut!
No estic segur a quin llibre et refereixes.

Entrades populars d'aquest blog

L'AQÜEDUCTE DE L'HORTA D'EN CAIXA

El cognom Caixa consta a la Vila des del segle XIII, però és al segle següent, el segle XIV, que aquest cognom es transforma en un àlies utilitzat pels hereus de la branca familiar principal, mentre el cognom Caixa es manté en les altres branques secundàries al llarg del temps fins als nostres dies. La designació dels àlies ocorria quan en una nissaga familiar el darrer descendent era una noia i en casar-se, el marit, generalment de menor categoria social, es veia obligat a acompanyar el seu cognom amb el de la seva dona en forma d'àlies per tal que el llinatge no es perdés. L'antiga finca de l'Horta d'en Caixa, que encara es conserva, està situada al sud de la Vila entre els carrers de La Creu Ratinyola i el Carrer del Daró. Fou una extensa possessió d'en Francesc Estrabau i Jubert, descendent de la família del mas Petit d'en Caixa d'Ermedàs. Francesc Estrabau (1845-1906), fou un ric hisendat de Palafrugell que es mantingué fidel a la seva condició socia

La muralla de Palafrugell

El concepte preconcebut que es pot tenir de com és una vila emmurallada, amb el significant de defensa i construcció forta, pot induir-nos a idealitzar que totes les fortificacions son monuments sòlidament construïts, obres d’edificació compacta, fermes, inexpugnables, i gegantines, que han estat erigits d’una vegada per sempre més. Aquestes viles, però, no son res més que un espai evolutiu segons uns cicles de pau, i segons unes situacions de perill agreujades per la proximitat de la guerra i la inseguretat del lloc on eren bastides. Amb tot, la qualitat que tenen les defenses depèn principalment del progrés del lloc on s’erigien les fortaleses. No eren iguals les construccions defensives d’una vila rural, que les d’una ciutat gran, amb un major nombre de ciutadans poderosos i notables, els quals, sens dubte destinaren majors recursos a l’enfortiment i conservació de les seves proteccions. Situació de la darrera torre de la m

El Tren Petit (1887-1956)

L'ESTACIÓ DE PALAFRUGELL Cronologia del Tranvia del Baix Empordà Divendres 17 d'Octubre de 1884: Una Reial ordre aprova l'acta de la subhasta celebrada el dia 18 de setembre passat per a la concessió d'un tramvia amb motor de vapor des de l'estació de Flaçà en el ferrocarril de Girona a Figueres fins a Palamós, passant per La Bisbal i Palafrugell, utilitzant la carretera de segon ordre de Girona al Pont Major i a Palamós i els camins veïnals de Palafrugell; i disposant que s'adjudiqui la mencionada concessió d'aquesta línia al senyor don August Pagès i Ortiz, amb subjecció al plec de condicions particulars aprovat per la reial ordre del dia 6 de febrer, que ha servit de base per a la subhasta. La longitud de la línia és de 33,4 Km, l’ample de via de 750 mm i la concessió de l’explotació per un període de 60 anys. Diumenge 30 de novembre de 1884: Es constitueix a Palamós la Sociedad del Tranvía del Bajo Ampurdán, amb un capital social d’un milió de pessetes